Original War

 


Česká strategie, připomínající Red Alert 2! Ha. Hrál jsem to jenom jednou, ale pořádně a nestačil jsem čumět. Original War je výkřikem kreativity, která v tomto případě neměla žádné další pokračování (ani kopie). Důvodem jsou zcela originální mechaniky, které umí hráče slušně vytrestat. Kombinace RTS/RPG se zde zdařila na výbornou a když se k tomu přidá skvělý český humor a solidní příběh, není co řešit. 

1. Mechaniky - je to sice RTS, ale musíte si vybrat vojáky. Máte jich jen několik (časem jejich počet narůstá), každý má své jméno a skillset, který pipláte v reálném čase. Chcete vojáka použít jako inženýra? Přesunete ho do určené budovy, kde se za krátký čas vybaví a může vesele stavět cokoli po něm budete chtít. Chcete ho použít jako vědce? Vybavíte ho bílým pláštěm a hurá do výzkumu čehokoli potřebného. Má strážit? Dáte mu pušku a posadíte ho do killboxu. Vtip je v tom, že nemůže vykonávat tyto činnosti naráz, takže mu musíte vždy změnit profesi - tím vzniká krajně zajímavý maraton, kdy v době nepřátelského útoku všem rozdáte pušky a když skrumáž přežijí, tak vojcly opět na těch pár minut klidu naženete do civilních pozic - opravit co rakety rozbily, těžit siberit, zkoumat zbraňové technologie, solární panely, atd. Dílčími činnostmi se vojclům zlepšují statistiky. Vojáci s vámi cestují dalšími misemi a de facto tvoří váš soukromý tým expertů. Vojclové samozřejmě můžou umřít - v tom případě se s nimi buď rozloučíte a do další mise je nahradíte nějakými zelenáči, nebo můžete loadovat.

2. Variabilní technika - chcete tank? Vyberte si podvozek (rychlý kolový, pomalý pásový, atd.), vyberte si šasi, vyberte si kanón. Má mít dělo? Raketomet? Laser? Pohon chcete solární, spalovací, siberitový? Řídit to bude člověk? Ale když vašich lidí je tak málo... riskovat je v tanku není úplně vhodné. Když si vyvinete řídící centrum, může operátor řídit tanky přes počítat. Čím víc jich řídí, tím jsou méně výkonné (operátor má jenom jeden mozek). Řízení má omezený dosah. Když ne vojcl, může tanky řídit AI, ale AI je hloupější než člověk, tankování mu jde hůř. Rozhodnutí je na vás.

3. Příběh - velmi vtipné zasazení do pravěku umožňuje zajímavé hrátky s prostředím. Amíci odcestovali časem na pravěkou Sibiř, aby vytěžili a odsunuli veškerá naleziště siberitu na Aljašku. Siberit je něco jako superuran, který se ale bohužel nachází jen v Rusku. V kampani za Rusy se jim v tom snažíte zabránit. Na Sibiř se nakonec dostanou i Arabové, za které si zahrajete jen omezeně (jako jediní umí zastřelit řidiče vašich tanků a obsadit vozidlo vlastní posádkou). Jedním z pěkných detailů je možnost ochočit si opolidi - po ochočení chodí kolem v trenkách a zvládnou omezené úkoly. Američan jim dá kladivo, Rus AKčko.